Strona główna > Ciekawostki, muzea, różne > Z wizytą u Hundertwassera

Z wizytą u Hundertwassera

Niemal 20 lat temu, podczas pierwszej w moim życiu podróży do Włoch, autokar zatrzymał się na parkingu przy autostradzie A2, około 50 km od Wiednia, w pobliżu Bad Fischau. Tam zobaczyłam budynek, który, choć nie pracowałam jeszcze w branży, wywarł na mnie ogromne wrażenie. Aby zrozumieć, jak wielkie było to wrażenie, trzeba przede wszystkim cofnąć się do końca XX wieku w Polsce. Komuna upadła 8 lat wcześniej, rzeczywistość wciąż była szara i dość siermiężna.

I nagle, kiedy autokar zatrzymał się, zobaczyłam to:

 

Hunderwasser1

Foto: Herbert Schwingenschlögl

Nigdy wcześniej nie widziałam restauracji, która byłaby tak kolorowa i zwariowana. Budynek, do którego weszliśmy, był pełen barw, krzywych linii i dziwnych rozwiązań.

Jedna z towarzyszących mi osób była bardziej niż ja zorientowana w tematach związanych z architekturą i wtedy pierwszy raz usłyszałam nazwisko Hundertwasser.

Niedawno miałam okazję wziąć udział w wycieczce do Wiednia. Ponieważ uczestniczyli w niej wyłącznie ludzie z branży, w planie, poza innymi punktami programu, znalazły się miejsca związane z tym właśnie architektem.

 W stolicy Austrii są trzy obiekty zrealizowane według projektu Friedensreicha Hundertwassera:

1. Hundertwasserhaus – kompleks mieszkalny, przy 

 

Hunderwasser7

Hunderwasser8

Hunderwasser9

Ciekawostką jest to, co usłyszałam od naszej przewodniczki – nieocenionej Pani Gieni. Niestety, nie udało mi się znaleźć źródła takich informacji, zatem informacje przekazane przez nią muszę traktować w kategorii anegdoty. Kiedy rozpoczęto realizację projektu domu Hundertwassera, było wielu chętnych do zamieszkania w nim. Z czasem okazało się, że nie jest to pozytywne doświadczenie, jak początkowo się wydawało. Mieszkańców męczą nie tylko tłumy turystów, plączące im się w bezpośrednim sąsiedztwie domu, ale również słynne krzywizny i brak kątów prostych. Podobno przeprowadzono badania, które wykazały, że osoby mieszkające w tym otoczeniu, częściej cierpią na depresję i inne zaburzenia emocjonalne. Nie jestem pewna tylko czy przyczyną rzeczywiście są elementy architektoniczne czy obecność turystów takich jak ja😉

2. KunstHaus Wien – czyli Dom Sztuki, przy Weißgerberlände 14. Mieści się w nim muzeum Hundertwassera, restauracja oraz sklep.

Hunderwasser6

Hunderwasser2

Hunderwasser3

Hunderwasser4

Na powyższym zdjęciu, postać tyłem, to właśnie Pani Gienia – nasza przewodniczka. Specjalnie wybrałam właśnie tę fotografię, bo jestem zdania, że barwność tej postaci – zarówno wewnętrzna, jak i manifestowana ubiorem, doskonale pasuje do tego miejsca i do tego architekta.

Hunderwasser5

3. Spalarnia śmieci w Spittelau, w dzielnicy Alsergrund. Niestety, ten obiekt widzieliśmy już o takiej porze dnia, że mogłam liczyć wyłącznie na nastrojowe zdjęcia:

Hunderwasser10

Zatem pozwolę sobie posiłkować się zdjęciem z niemieckiej Wikipedii

Hunderwasser_Fernheizwerk

Ta idea chyba mnie najbardziej fascynuje – jak można upiększyć coś, co z założenia jest mało estetyczne. Jak można wprowadzić element bajkowy do potwornie prozaicznej części naszego istnienia. O ileż piękniejsze byłoby nasze życie, gdyby było więcej takich realizacji.

 

Niestety, moja wizyta w Wiedniu trwała za krótko – zabrakło mi czasu na to, by usiąść na dłuższą chwilę i poczuć klimat tych miejsc – mam powód, by wrócić, już w bardziej kameralnym towarzystwie.

Jeżeli będziecie w stolicy Austrii, wybierzcie się na spotkanie z projektami Hundertwassera – zdecydowanie warto.

Kategorie:Ciekawostki, muzea, różne
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

