Strona główna > Ciekawostki, Reklamacje > Uwaga na dobre rady ;)

Uwaga na dobre rady ;)

Dwa dni temu odwiedzałam Łódź Design Festival – w ramach nowych obowiązków, z grupą architektów, na zaproszenie jednego z wystawców.

Ale ponieważ mam nadal skrzywienie płytkowe, to moją uwagę przyciągnęło coś, co zostało nazwane „Remontownik” – była to seria broszurowa z prostymi poradnikami dotyczącymi robienia, jak sama nazwa mówi, remontu. Kiedy ja oglądałam ekspozycję, były to  już tylko 2 zeszyty (możliwe, że było ich więcej, tylko ktoś uznał je za użyteczne😉 ). Jeden z nich, poświęcony układaniu płytek, przewertowałam.

 

20151015_155911

 

I niektóre fragmenty skłoniły mnie do uwiecznienia i skomentowania.

Za szczególnie ryzykowne uważam porady dotyczące układania płytek na podłodze.

20151015_155539_20151016190429502

 

Nie, nie, nie! Wielkość krzyżyków jest zależna od tego, jakiej szerokości fugę  mamy zastosować. A na szerokość fugi nie wpływa tylko wielkość i ewentualna krzywizna płytki. Jest ona zależna od większej ilości czynników. Od charakteru płytki (np. płytka rustykalna, w stylu tradycyjnego cotto, nawet jeżeli ma mały rozmiar, lepiej wygląda z szerszą fugą), od miejsca, w którym płytki są układane (te same płytki 60×60, ułożone w miejscu, gdzie jest ogrzewanie podłogowe, muszą mieć szerszą fugę niż te pod którymi nie ma ogrzewania), od tego czy płytki są rektyfikowane czy nie, od tego jaka jest sama fuga, wybrana do ułożenia między płytkami. Sprowadzenie problemu tylko do kwestii rozmiaru i krzywizny płytki to łatwa droga do wsadzenia kogoś na minę.

 

20151015_155539

I znowu – nie tylko. Wielkość pacy zależy też od tego, jaka ma być grubość warstwy zaprawy, a ta z kolei zależy od tego czy wybraliśmy zaprawę cienko- czy grubowarstwową.

Podobnie było z opisaną (ale nie sfotografowaną przeze mnie) kwestią decydowania o grubości warstwy zaprawy. Twórca Remontownika sugeruje, że decydując o grubości, należy kierować się równością podłoża.

Tymczasem, widziałam już, co potrafi się dziać z płytkami, gdy przykleić je na zbyt grubej warstwie kleju cienkowarstowego, bo wykonawca chciał sobie wyrównać podłoże. Taka zabawa może skończyć się wyginaniem płytek, ich pękaniem lub odspajaniem.

Zatem o wielkości zębów w pacy i o grubości warstwy zaprawy decyduje…. producent – on określa zwykle w jakim zakresie można samemu decydować o tych kwestiach. Czytajmy informacje techniczne!

20151015_155705

 

Zanim klej całkowicie wyschnie, idziemy powyciągać krzyżyki…. A potem biegniemy złożyć reklamację:

Płytki, które państwo mi sprzedaliście są krzywe! Kiedy kupowałem je i układałem, były proste, ale po przyklejeniu okazało się, że są krzywe! I fakt, że wszedłem powyciągać krzyżyki, zanim klej nie zasechł całkowicie, nie ma tu żadnego znaczenia😉

 

20151015_155845

 

Zaprawa nie „musi być dość gęsta”. Zaprawa powinna mieć dokładnie taką konsystencję, jaką założył producent, dlatego rozrabia się ją dokładnie według jego zaleceń. Nie – na oko. Mieszanie zaprawy wg precyzyjnego parametru „dość gęsta” może spowodować niespodzianki – zmianę koloru, pękanie, wymywanie jej.  Zatem zamiast własnego poczucia gęstości lepiej zastosować wagę, miarkę do wody i instrukcję producenta.

 

Kiedy przejrzałam tę broszurkę, a szczególnie kiedy przeczytałam wywieszony opis, lekko ścierpła mi skóra na myśl o tym, że dzięki takim publikacjom może pojawić się rzesza młodych klientów, przekonanych o tym, że mają wystarczającą wiedzę, by samodzielnie układać płytki lub nadzorować wykonawców😉

 

20151015_155916

 

Do autorstwa Remontownika przyznaje się, jak wynika z opisu wywieszonego na wystawie, Paweł Znojek oraz Pracownia Komunikacji Wizualnej II.

  1. Ania
    Czerwiec 8, 2016 o 10:54 am

    Ma Pani dużą wiedzę teoretyczną ale czy układała Pani kiedyś sama płytki?🙂

    • Czerwiec 8, 2016 o 11:04 am

      Zdarzyło się, choć w warunkach specyficznych (na szkoleniu, pod okiem instruktora).

  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

