Strona główna > różne > Mozaiki w Hotelu Polonia

Mozaiki w Hotelu Polonia

polonia 1W mijającym tygodniu spędziłam uroczy wieczór w restauracji Hotelu Polonia w Krakowie. Co prawda jedzenie mi nie do końca odpowiadało (nie po to ludzie odkryli przyprawy, żeby ich nie używać😉 ), ale za to towarzystwo – świetne (poza moimi mężczyznami była tam jedna z moich najbliższych znajomych branżowych) a przy okazji odkryłam, że w restauracji tej, na ścianie, można podziwiać dwie, piękne mozaiki ceramiczne, o których istnieniu nie miałam wcześniej pojęcia. Bo choć mijałam ten budynek wielokrotnie, pierwszy raz znalazłam się w jego wnętrzu.

Sam hotel istnieje od niemal 100 lat, mieści się w pięknej kamienicy na rogu ulic Basztowej i Pawiej w Krakowie. Mozaiki są zdecydowanie młodsze – myślę, że mają około 50 lat. Muszę zgadywać ich wiek i pochodzenie, bo niestety obsługa nie potrafiła  mi niczego na temat dzieł powiedzieć. Również mój mail, na adres hotelowy nie spotkał się z pozytywną reakcją.

Zatem wszystko pozostaje w sferze moich domysłów…

Mozaiki są dwie. Jedna mieści się na ścianie głównej sali restauracyjnej, druga – w holu wejściowym do restauracji, od strony ulicy Pawiej.  Obie są piękne, bardzo artystyczne, plastyczne. Rozmiar pojedynczych elementów, z których została złożona, pewne detale, niektóre faktury i kolory – to wszystko nasuwa skojarzenie z mozaiką z kina Kijów. Mam wrażenie, że pochodzi z tego samego okresu (czyli z lat 60-tych ubiegłego wieku) i z tej samej pracowni – Krystyny Zgud-Strachockiej.  Jeżeli ktoś mógłby tę informację potwierdzić lub jej zaprzeczyć – proszę o kontakt.

polonia 5

polonia 4

polonia 3

polonia 2

  1. Brak komentarzy.
  1. Wrzesień 13, 2014 o 7:48 pm

Skomentuj

